Pessar!

20 07 2009

pessar

Af Nina Søndergaard

Disclaimer: Jeg er ikke hyret af en pessar-fabrikant, det er bare en begejstret anmeldelse af en præventionsform.

P-piller har jeg prøvet, pga. uren hud og uregelmæssige menstruationer, det hjalp lidt, men gjorde mig tilgengæld trist. De gav mig sådan en hul fornemmelse og jeg kunne ikke ryste tristessen af mig.

P-ring var en klodset bide-rings lignende ting man kunne sætte op, men både han og jeg kunne mærke den.

Femidomer gav mig et  latteranfald – lidt afsporende for manden, men tingesten mindede mig sådan om en sovepose. Det var såmænd frækt nok at han kunne trænge ’nøgen’ ind, men med så meget plastic ud hængende forneden var det uskønt og usexet.

Nå, hvad så, når man ikke er klar til sterilisation?

Pessar? Op til lægen, få taget mål: Lægen sætter en ring op, der er forskellige størrelser, og dén man ikke kan mærke er den størrelse der passer. Så får man recept på den og går på apoteket. Det skal siges at pessarer er ved at være så sjældne at ikke alle apoteker har pessarer liggende. Det kostede omkring de 500 kroner, fordi man også skal bruge pessarcreme til. Det er en dyr investering, men medmindre éns vægt svinger meget og man misvedligholder det, kan det holde i op til 7 år. Uden andre midler end en klat pessarcreme i ny og næ, altså markant billigere end p-piller i det lange løb. Der stod intet om kompatabiliteten med siliconebaserede glidecremer, men indtil videre er det gået fint.

Bagdelene: Man skal huske det! Det skal helst sættes op med creme lige inden samleje og det kan sagtens gøres ufrækt og uelegant… Planlægningsaspektet kan naturligvis også slå skår i forestillingen om hed sex der spontant opstår midt i opvasken, fordi passionerne blev for stærke. Pessarcremen minder mig om tapetklister og det smager efter sigende ikke godt. (Jeg anvender også kun cremen i frugtbare perioder, men dét er min sag og ikke et råd jeg videregiver). Man kan tydeligt mærke det med fingrene, altså kan det godt hyle nogle ud af den og forhindre optimal håndtering, så det hæmmer éns evne til at sprøjtekomme.

Fordelene: En pik kan ikke mærke det og det kan man heller ikke selv. Det er vidunderligt at der ikke er nogle bivirkninger, andet end at det yder en vis beskyttelse (men overhovedet ikke i nærheden af hvad kondomer gør) mod kønssygdomme, fordi det er livmoderhalsen, der er sart og modtagelig. Det skal kun sættes op én gang, og man kan afbryde samlejet og genoptage det nårsomhelst. (Modsat kondomer der har det med at falde af eller skal skiftes). Og så er der den helt fantastiske ting at det kan bruges under menstruation, så man kan have sex uden at det ligner det stockholmske blodbad. Klart en kæmpe fordel, især hvis man bliver mere lysten af menstruation – og orgasmer er en af de bedste smertestillere.

Desværre er det ikke så udbredt længere. Især unge kvinder fravælger pessaret fordi det kræver at man rører ved sig selv. Mange yngre kvinder synes simpelthen det er for klamt at skulle rage i sin kusse. Vi på bloggen stiller os uforstående overfor denne negative indstilling til egen krop, især når det drejer sig om en del af kroppen der kan skænke os så meget nydelse og glæde. Vi kan kun opfordre til at gøre som vore formødre, tage et spejl, kigge på kussen, opdage at den slet ikke er spor klam og så bestille tid til lægen, så vi får mere sund og beskyttet sex!


Handlinger

Information

19 responses

16 08 2009
Hans Lystengaard

Tak for denne oplysning til borgerne om underlivet. – Jeg har nu ikke lyst til dyrke sex mit i opvasken. Og så er der jo også nogle at os mænd, der lige må skylle en blå pille ned og få den til at virke.

16 08 2009
Nina Søndergaard

Det er sandt Hans Lystengaard, jeg generaliserede også udfra min egen kreds af folk omkring de 30, +/- ti-femten år. Som også består af frugtbare kvinder der ikke nødvendigvis ønsker at blive til flere lige nu.

Men forestillingen om at sex er noget der opstår i en lavendelfarvet sky af kærlighed og passion, uden konsekvenser eller ansporet af kvindelig sextrang, den er forbløffende vidt udbredt. Og den forestilling ødelægger et pessar eller et kondom, fordi det skal i en eller anden grad planlægges.

Vi er forresten mange der er ret glade for at mænd nu har fået en mulighed for at nyde sex med de blå piller. Det er meget populært at være kritisk overfor dem, men det er skønt at der er den mulighed nu. Jeg er overbevist om at pillerne har været med til at skabe en enorm portion lykke.

18 08 2009
sissel

“Især unge kvinder fravælger pessaret fordi det kræver at man rører ved sig selv. Mange yngre kvinder synes simpelthen det er for klamt at skulle rage i sin kusse.”

Har du nogle statistikker der bakker den udtalelse op? Den nærliggende grund til at kvinder ikke længere bruger pessar, er vel blot at det er nemmere med p-piller. Langt de fleste kvinder har jo ikke bivirkninger ved p-piller, og så er det da klart at foretrække i stedet for at skulle planlægge som man skal ved pessar…

19 08 2009
Nina Søndergaard

@ Sissel

Ja selvfølgelig, p-piller er for mange kvinder nemmest. Og det er fint. Pessaret er bare sunket hen i glemsel og jeg må indrømme at jeg ikke er glad for p-pillens bivirkninger. Som jeg måske synes bliver slået lidt hen, derfor måtte jeg skrive glad om mit fund! 🙂

Min læge informerede mig om at især de unge ikke valgte det (ligesom de også fravælger tamponer uden indførselsrør) og eftersom jeg var på flere apoteker for at få ét, tror jeg på min læge. Jeg har prøvet at google statistik om pessar, men det er ikke nemt at finde. Sex & Samfund har en opgørelse over salg af prævention, men det er alle former for p-piller (hormonbehandling). http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=232

Heller ikke den engelske statistik http://www.statistics.gov.uk/STATBASE/Product.asp?vlnk=6988
medtager pessar, så jeg tror ikke det er særlig udbredt. (Kvinder der har født vælger nok i højere grad spiral eller sterilisation).

19 08 2009
sissel

Jeg er fuldstændig enig med dig i at bivirkningerne ved p-piller bliver undervurderet – og her tænker jeg primært langtids-bivirkningerne. Det kan godt være at pillerne er meget mildere nu end de har været tidligere, men jeg kender flere kvinder der har haft meget svært ved, og brugt meget lang tid på, at blive gravide efter p-pille stop på grund af helt fucked up cyklusser, manglende ægløsning o.s.v. Det kan være en voldsom påvirkning af kroppen.

Det er mere påstanden at unge kvinder synes det er klamt at rode i deres kusse som jeg mener er ret søgt. Jeg tror at de fravælger pessar fordi p-piller er nemmere. Og jeg tror at de tilvælger tamponer med indførselsrør fordi de er nemmere.

Derudover spiller det selvfølgelig også en rolle hvad ens læge anbefaler. Da jeg var teenager og skulle begynde på prævention, nævnte min læge aldrig nogensinde pessar som en mulighed.

21 08 2009
Camilla

Hummm… Jeg har faktisk selv lige bestilt en ladning p-piller hos lægen, fordi jeg er træt af planlægningsaspektet ved pessar. Især, hvis man er i en periode, hvor ens sexlyst ikke er tip-top i forvejen, kan det faktisk være ret mentalt trættende at turen omkring badeværelset ligger imellem nu og samlejet. “Så skal jeg også lige have det smurt ind og sat op” virker ikke sådan EKSTRA motiverende, mener jeg 😀 .

Men som du ved er jeg helt enig i, at der ellers er masser af fordele ved pessaret! Og passende med en reklame, da mange aldrig har overvejet det – som Sissel skriver, nævner lægerne det ikke; det er i hvert fald også min erfaring.

Sissel, jeg tror nu nok, at der er noget om det, Nina skriver angående, at kvinder synes, det er klamt at røre sig selv i fissen. Da tamponer med indføringshylster begyndte at blive fremført, var argumentet, at de var “nemme og hygiejniske”. “Hygiejniske” – sikke noget ævl. Det er da mere hygiejnisk at stikke en ren finger op, og vaske den ligeså ren igen bagefter, hvad enhver jo automatisk ville gøre (men hvis man bruger hylster, vasker man måske ikke fingre hverken før eller efter – og der udvikles bakterier i blod, såsnart det kommer i kontakt med luften).

Der er en kulturel tendens til at forveksle skeden med et slags røvhul, som altid er fyldt med bakterier. Skeden er imidlertid meget ren, og det er den slags, man burde VIDE… Men mange mennesker ved det f… ikke! Det kan man jo tydeligt se i dame-brevkasser, når kvinder undrer sig over, hvorfor de har fået svamp i skeden – “de vasker sig ellers hele tiden”!!

21 08 2009
Mie Harder

En anden overset, men effektiv, mulighed er vel også spiralen? Jeg kender flere, der har haft problemer med brug af p-piller, der til gengældt er lykkelige for at bruge spiral. I øvrigt også en ret billig løsning.

22 08 2009
Nina Søndergaard

@ Mie Harder

Jæs, spiral er også en god ting, men det anbefales stadig at man har født (selvom man får ret modstridende oplysninger), så er der nogen af os der ligesom ryger ud af målgruppen. Jeg tog bare fat på pessaret, da jeg virkelig synes det er et undervurderet præventionsmiddel.

Det er muligt at formuleringen om at unge kvinder synes at det er for klamt at rage i egen kusse er lige lovlig bombastisk, men det er min fornemmelse af at det er hovedårsagen til at det bliver fravalgt. Når man samtidig skal planlægge et samleje, så gider somme slet ikke. Hvis man har et lidt uregelmæssigt kærlighedsliv er det måske også lidt voldsomt med p-piller/spiral, men hvis det virker for folk, så er jeg glad. Jeg ville bare lige støve pessaret af!

31 12 2010
Mette164

Jeg trækker lige en gammel sag op af kisten!

Der er ingen tvivl om, at et pessar er en utroligt bekvemt og “low maintenance” form for prævention, der også kan anvendes af unge kvinder uden børn. men jeg vil advare de kvinder, der overvejer at få én sat op, om at tage sine overvejelser, før de vælger denne løsning. Jeg har haft rigtig dårlige erfaringer med brugen af spiraler, der, skønt det ligger til sjældenhederne, havde temmelig store konsekvenser. Første gang jeg fik én sat op, blev jeg informeret om, at der kunne forekomme noget ubehag umiddelbart efter indgrebet, men at det ikke var usædvanligt. Efter to dage var jeg tilbage på sygehuset, spiralen havde skåret sig ind i min livmodervæg og sat sig fast. Da de fjernede spiralen, mistede jeg ifølge lægerne næsten to liter blod på et par minutter. De kunne efterfølgende ikke garantere at jeg ville være istand til at gennemføre en eventuel graviditet og der var efterfølgende en periode på mere end et år, med irriterende, tilbagevendende og meget usexede betændelsestilstande i livmoren.

5 år senere besluttede jeg dog at forsøge igen, men måtte opgive efter et halvt år med betændelse og svamp på grund af fremmedlegemet i min livmoder. Der blev ironisk nok ikke dyrket så meget sex i den periode! Jeg ved godt at disse er særtilfælder, men jeg vil sige til alle der overvejer at få spiral: pas på hvad I vælger at udsætte jeres krop for. jeg er også en pessar-fan i dag!

31 12 2010
Nina Søndergaard

Skummelt! Og tak for advarselen. Det er i hvert tilfælde værd at tage med i sine overvejelser om spiral. Jeg kender flere der har haft nogle udfordringer med spiral, bl.a. øget ubehageligt udflåd og superkraftige menstruationssmerter (der måske i virkeligheden var en abort), andre har intet mærket overhovedet.

Her kan jeg iøvrigt godt blive godt gammeldags feministisk træt af at mænd reelt kun har to valgmuligheder for prævention: Kondom og sterilisation.

24 08 2009
Camilla

Mie Harder: Jo, spiral er en spændende mulighed (hvis man da kan bruge ordet “spændende” om prævention:D). Problemet er bare, at den giver kraftigere menstruationer, og det er vi nogle, der mildest talt ikke ønsker os. For at undgå den bivirkning kan man vælge en spiral, der udsender hormoner, men så kan man jo ligeså godt tage p-piller, vil jeg mene.

Nina: Man behøver vist ikke længere at have født for at få en spiral. Jeg har i hvert fald fået anbefalet spiral af flere læger (det var som om, de for enhver pris ville undgå at jeg skulle begynde på pesser; det var faktisk en bizar oplevelse). Mht. det med at rode i kussen, så tror jeg ikke, din formulering var for bombastisk. Jeg tror som sagt, at mange har den fejlopfattelse, at kussen på en eller anden måde er bakteriel.

24 08 2009
Nina Søndergaard

@ Camilla

Hmmmm: “det var som om, de for enhver pris ville undgå at jeg skulle begynde på pessar…” Jeg tænker at når man overdoserer præventionen, hvad man et eller andet sted gør ved at være dækket 24/7-365 med spiral og p-piller, så mindsker man også den menneskelige faktor. Der også indebærer kontrol. Jeg ser en parallel til at man på verdensplan stadig steriliserer flest kvinder, selvom indgrebet er noget nemmere på mænd og kan fixes på et par minutter hvis kirurgen er i træning.

Nu er uønsket graviditet naturligvis også værd at undgå, men jeg kan ikke undgå at få tanken om at kontrol, og kontrol over kvinden, er vigtigere end fx almene helbredshensyn. Et pessar skal den enkelte kvinde jo selv administrere, det kan selvfølgelig glippe, men jeg tror vitterligt på at de fleste voksne kan se fidusen i at bestemme nogenlunde hvor mange børn og hvornår… Men det indebærer også et mere nøgternt syn på sex end mange bryder sig om at lægge for dagen (sex kan medfølge børn og STD etc).

Du har givetvis ret i betragtningen om at kussen ses af nogle som et slags røvhul (som iøvrigt også har et ufortjent dårligt rygte). Kvinde kend din krop fra 1975 havde et enkelt bud: Sæt dig ned ved spejlet og glo. Ja, man kunne endda få et engangs-speculum på apoteket, men det kan jeg altså ikke finde på danske apoteker.
http://www.fwhc.org/sale3.htm

24 08 2009
Camilla

Jep, min mor havde den der fra 1975, da jeg var barn – jeg læste, at det var meget vigtigt at kigge på sin kusse i et håndspejl, så det gik jeg op på mit værelse og gjorde. Jeg var lidt skuffet over, at det ikke var den frigørende åbenbaring, de kloge, voksne feminist-damer havde lovet mig :D. Det var en lidt uinteressant oplevelse for mig. Men muligt, at nogle ville have godt af at se på den – men især at vide noget om den, tror jeg.

Det andet huls gode navn og rygte er muligvis også urimeligt spoleret, men der findes trods alt bakterier som nødvendiggør et større hensyn til hygiejne.

Det du skriver om kontrol er meget interessant og værd at tænke over. Det er jo skræmmende, hvis der er noget om det.

4 09 2009
Cubric

Hej
Jeg vil da foreslå kondomet, det er det meste effektive præventionsmiddel vi har (udover det uacceptable afholdenhed). Da jeg antager at begge parter har interesse I at passe på hinanden kan jeg ikke se at det skulle give anledning til problemer, det har jeg ihvertfald aldrig oplevet.
Og hvis pigen ikke vil med kondom, så bliver det bare uden mig! Det krav bør man da også præsentere alle mænd for!
/SC

6 09 2009
Nina Søndergaard

Kondomer skal også lovprises! Jeg vil lige gøre lidt reklame for Condomeriet, som Sex & Sundhed driver i København, Randers og Odense.
http://www.sexogsundhed.dk/?id=339&name=Handelsbetingelser

Der kan man selv blande sin kondom (og femidom) blanding, få kondomer fra 1 (én) krone stykket og i farver, smage og størrelser. Det sidste er ret vigtigt, mange mænd afprøver ikke ret mange kondommærker og ved slet ikke at det betyder noget om kondomet er medium eller extra-large. Og så er der silicone-baserede glidecreme, et par dråber af dét og det hele glider meget nemmere. Foruden at det nedsætter risikoen for sprængte kondomer.

Næste gang man tager en strøgtur kunne man lige slå et smut forbi Badstuestræde og tage en slikpose hjem, fyldt med frække godter…

27 12 2010
Årsopgørelse og sære søgeord « Prosex-feminisme

[…] indlæg om pessaret gav også trukket en del, hvilket glæder mig meget, for jeg kunne ikke finde ret meget om det […]

4 05 2011
Nina Søndergaard

Nu har jeg fundet en opgørelse, der viser at måske 4 % af danske kvinder anvender pessar. Det er kommet ved at se på den undersøgelse Epinion lavede i 2007 for Sundhedsstyrelsen om nødprævention.

Her viser det sig forøvrigt også at næsten halvdelen tog en fortrydelsespille fordi kondomet svigtede: Jeg må atter slå på tromme for glidecreme der nedsætter risikoen for sprængt gummi i væsentlig grad! 31 % af de adspurgte kvinder har et lavt til manglende brug af prævention i det hele taget…

Undersøgelsen er fin, men det er dumt at de ikke nævner ordet pessar og det er en skam at de ikke forstår at mange af de ældre adspurgte er steriliserede, eller også er deres partner. Men ellers et gennemlæs værd.

Click to access Noedprev_notattabel.pdf

8 12 2011
Trine

Jeg har lige bestilt mit andet pessar. Brugte det første gang som 19 årig, mistede så min kæreste og valgte p piller i stedet for.

Nu 14 år og 2 børn senere, har jeg genvalgt pessaret (i samme størrelse som for 14 år siden – Hvilket jeg ikke kan frasige mig at være yderst selvtilfreds over)

Jeg VIL ikke bruge hormonelle præventionsformer, jeg vil ikke have et konstant fremmedlegeme i min livmoder, som jeg ikke kan se, og jeg vil ikke fratage mig selv muligheden for et tredje barn, selvom jeg er ret sikker på at jeg aldrig kommer til at ønske det.

Og det undrer mig så at det skal være SÅ svært, at få et pessar. Apotekeren kiggede på mig som om jeg var fra en fjern planet, og meddelte at firmaet ikke laver dem mere, og jeg jo kunne vælge en kobberspiral, hvis jeg var så bange for hormoner !!!!
Dagen efter ringer de mig så op, og har fundet en anden producent, hvis jeg altså ikke har skiftet meningen !!!!
Altså hvad fanden er meningen – at sætte en 33 årig kvindes præventionsvalg tvivl. – synes det var bedre de gav mig et klap på skulderen og sagde “godt for dig”
Fandme mystisk at vores moderne kropsbevidsthed ikke er nået ind i vores valg af prævention – Det synes jeg er langt mere bekymrende, end at vi stadig er nogle “få rå” som bevidst tilvælger det absolut mest risikofrie redskab.

8 12 2011
Nina Søndergaard

Utroligt, men tak for historien. Jeg må sige at det er lidt vand på min mølle. Som du selv er inde på, så lader det ikke til at tilliden til at en voksen kvinde selv kan vurdere sin egen krop og situation ligefrem er i top. (I let paranoia husker jeg at kvinder langt oftere får tvangsbehandlingsdomme end mænd, for mig at se det største fingerpeg om at kvinder skal kontrolleres. Kvinders kropslighed er farlig).

I UK var afbrudt samleje iøvrigt det mest udbredte præventionsmiddel indtil en gang i 1960’erne. Folk vidste udmærket godt at det er/var en noget usikker metode, men synet på børn var anderledes. Det gjorde ikke noget at der var en mulighed for at få et barn – planlægningsaspektet var ikke så vigtigt. Men! Det er nemt, gratis, uden bivirkninger – og- i parrets egne hænder. Og så skal det selvfølgelig modarbejdes…

Skriv en kommentar