A choice of one’s own – Om burka, porno og prostitution

8 11 2009

Afghan_BurkaAf Nina Søndergaard

Virginia Woolf skrev for 70 år siden om at kvindelige forfattere skulle have penge og plads til at skrive, foruden kunstnerisk frihed.  Det har vi – og kvindelige kunstnere – heldigvis også fået.

Men spørgsmålet er om alle kvinder har et rum for sig selv og om samfundet er villige til at give dem det, hvis kvinderne vil bruge rummet til noget andet end det den rette mening foreskriver.

 

For hvad med alle de kvinder der enten dækker sig til, smider tøjet for penge eller sælger sex? Der er et kapløb om at begrænse deres udfoldelser med henvisning til mandsdominerede samfund, kommercialiseringen af det offentlige rum, krænkelser af blufærdighed og ligestillingssignaler.

For det grundlæggende, at man den dag i dag stadig ikke tiltror kvinder evnen til at tænke selv og træffe egne valg klinger svært dårligt. Men det er jo kernen i disse forbud. Kvinder er ofre og de er som børn, de skal beskyttes mod de væmmelige mænd, dem selv, fristelser og onde markedskræfter.

Nu skal det ikke lyde som om vi her på bloggen ikke kan kende forskel på en kvinde i burka og en bikini-babe. En væsentlig forskel er fx at burkaer er en kvindedragt. En bikini-babe kan også godt være en mand.

bikini

For der findes der både mænd, kvinder og transer indenfor alle grene af sexindustrien. Men i debatten glemmes mændene og de andre køn bekvemt, da de åbenbart har truffet valget selv og derfor ikke kræver indgreb og beskyttelse fra samfundets side.

 Vi vil her citere forkvinden for Kvinder for Frihed, Vibeke Manniche, der til Information 2009.10.30 udtalte:

»Pornografi og tørklæder er to sider af samme sag. Det er luderen og madonnaen. I min konsultation har jeg både unge danske piger, som har prøvet alt for meget, fordi de skal leve op til pornoverdens idealer, og så unge muslimske kvinder, som sidder og skal være kyske. Ingen af dem har en seksualitet som udfolder sig på deres egne præmisser,« siger Vibeke Manniche.

Det er en interessant udtalelse. For det første viser det en temmelig snæver opfattelse af hvad der er passende påklædning for piger og kvinder, de må ikke vise for lidt eller meget. Hvad de selv synes, er der ikke lige plads til at finde ud af.

Ungkvinde

For det andet er det åbenbart noget skidt, hvis piger ser porno og finder inspiration der. Vi kan ikke se én pornoverden, for der er næsten lige så mange former for porno som der er sexuelle udtryk, fordi mange mennesker har lyst til at se andre have sex eller vise sig mens de selv har sex.

Porno er også mere oplysende end det normalt får credit for. Ved at se porno kan man fx lære at fisser ser uendeligt forskellige ud, at forspil ofte indebærer oralsex og at folk tænder på alle mulige ting, også ting man ikke selv havde tænkt på.

Det kaldes for inspiration og det er en af vores dages bonusser at man ikke selv skal opfinde den dybe tallerken hele tiden, men det er åbenbart en skidt ting når det gælder sex, hvor man selv skal udtænke alting for at det kan blive til den ’gode og rette’ sex.

For det tredje så vil Manniche gerne definere kvindernes egne præmisser. Det er en selvmodsigelse af de helt store: Hun vil skabe det rum hvor i deres seksualitet skal udfolde sig.

Bemærk forresten hvordan danskerne omtales som piger, det skyldes måske et håb fra Manniches side om at de kan vokse op og gøre og klæde sig som hende? Muslimerne er derimod unge kvinder, og i bedste 24-års regel-stil kan man selvfølgelig ikke tiltro dem evne til at træffe egne valg.

Det er selvfølgelig ikke uproblematisk at være teenager, vælge sexindustrien som karrierevej eller vokse op i en forholdsvis patriarkalsk kultur, men vi er meget skeptiske over at fratage mennesker evnen og trangen til at tænke og handle selv.

Det er vores klare overbevisning at folk hele tiden prøver at optimere deres liv indenfor de rammer der nu er, og man hjælper ingen ved at sætte endnu flere begrænsninger og hæmninger op.

391589-dff7618caa948d3f7d46b917e572f29f

Som feminister er vi heller ikke begejstrede når en kvindelig overklasse lige spoler tiden mere end 100 år tilbage. Det eneste nye lille twist at de selv er en del af magthaverne nu, og derfor er i færd med at regulere hvordan de andre kvinder skal klæde sig, hvordan de må indtage byrummet og hvilke erhverv de må vælge. Vi tror på at alle har deres eget valg og det vil vi kæmpe for at de bliver ved med at have.


Handlinger

Information

7 responses

9 11 2009
Thomas Oldrup

Godt indlæg!

10 11 2009
sissel

Ja, det er pudsigt at det aldrig nævnes som en del af debatten, at der faktisk er flere mænd end kvinder der har solgt sex – faktisk omkring en fjerdedel flere mænd end kvinder (selvom kvinderne oftest bliver i branchen betydeligt længere). Man mener åbenbart ikke at kvinderne er i stand til at tage vare på sig selv, men at mændene er.

13 11 2009
Nina Søndergaard

Ja, lige præcis. Det er også dét som de mandlige sexarbejdere i Norge sukker over, de er blevet helt usynlige. For nogle har det givet arbejdsro, for andre er det blevet endnu sværere at få den hjælp de behøver.

Cecilie Lolk har også fortalt om hvordan hun bliver totalt fejet af banen, når hun i en debat nævner at hun er sexkunde. Det passer dååååårligt ind i det velordnede verdensbillede at en kvinde kan købe sex…

13 11 2009
Camilla

Der kan saamänd ogsaa väre en mand inde i en burka – det var vist en socialdemokratisk politiker, der havde denne pointe i et ellers daarligt blogindläg. Men han havde da ret. I Afghanistan iförer mänd sig f.eks. somme tider burka, for skjult at kunne tale med en kvinde, de gerne vil i kontakt med (i Afghanistan var det under Taleban ulovligt for mänd og kvinder at tale sammen paa gaden; jeg ved ikke, hvordan det er i dag, men det er uden tvivl stadig meget ilde set; socialt uacceptabelt – det er det selv i lande som Egypten og Tyrkiet, der (paa mange maader desvärre ret ufortjent) har ry for at väre forholdsvis frigjorte nationer).

I övrigt er en todelt bikini altsaa en kvindedragt i ligesaa höj grad som en burka er det – badebukser er ikke det samme som bikini, fröken 😉 .

“Her” i nabolaget er folk jo ret enige om at se burka- og prostitutionsproblematikkerne fra en kvindefrigörelses-synsvinkel, MEN jeg tror, der er mange, der slet ikke har den betragtning inde over. Vibeke M. har; hun laver bare den modsatte konklusion af os. For mange er modstanden mod burkaen dog mere et udtryk for modstand imod Islam end for noget som helst andet. De synes, kampen mod visser former for Islam, som de mener burkaen repräsenterer, er vigtigere end kampen for, at kvinder selv maa välge paaklädning. Det ville jeg väre enig med dem i, hvis ikke det var fordi, jeg mente, at burkaforbud er et ineffektivt middel, og at der ligger et lidt for stort demokratisk problem i det (“det” = forbud mod paaklädningsformer i det hele taget).

I forhold til prostitution kan jeg ikke paa samme maade have sympati for nogen underläggende aarsager til at bekämpe fänomenet, da det potentielt samfundsnedbrydende i sexsalg i sig selv er ekstremt svärt for mig at faa öje paa (i modsätning til det samfundsnedbrydende i fundamentalistisk Islam)… Her er det for mig tydeligere, at det drejer sig om en direkte modstand imod (en form for) kvindelig seksualitet. Nogle ville kalde modstanden mod prostitution en kamp imod den mandlige seksualitet; det har Lone Nörgaard f.eks. gjort, men de horekunder, der kaster sig ud i kampen, opdager, at det ikke er dem, der bliver svinet til af modstanderne…. Det er luderne, der bliver det. Go figure.

“Eget värelse” er i övrigt en fin, lille bog; nästen paa höjde med, hvad mange mandlige forfattere har skrevet 😉 .

13 11 2009
Nina Søndergaard

@ Camilla

Jeg er spændt på hvad du har at sige til burka-debatten, da du jo rent faktisk har noget at have dine holdninger i!

Du har ret i at mænd kan i føre sig burka som forklædning, jeg slettede faktisk et link til en beretning om hvordan stormuftien af Jerusalem flygtede ud af Jerusalem i 1941 iført burka… Men man afsløres hurtigere i en bikini end i en burka, hvad også Tintin og kaptajn Haddock fandt ud af.

Jeg fik kun lige antydet at jeg ikke mener at det er ganske uproblematisk at vokse op i en patriarkalsk kultur som arabisk islam er, og det ville være ønskværdigt med en mere reel diskussion af hvordan kvinderne har det i de mere ortodokse muslimske kredse. Jeg har hørt for meget skidt til ikke at være bekymret, men at ville redde kvinder ved at straffe dem er dumt.

Her er der jo en meget klar kobling til prostitutionsdebatten: Det er kvinderne der er de svage og skal frelses fra de væmmelige mænd, derfor må vi forhindre kvinderne i at føje sig for mændene ved at sælge sex eller tage burka på. Det minder mig om de totalitære, fundamentalistiske samfund man gerne vil undgå, men hvad, jeg kan jo heller ikke se forskel på badebukser og en bikinibund ;-)…

14 11 2009
Camilla

Jeg bryder mig ikke om den tankegang og det kvinde- og religionssyn, burka’en staar for. Samtidig maa jeg konstatere, at en del kvinder frivilligt välger den form for paaklädning og dermed frivilligt bliver en del af den symbolik, der fölger med. Det er meget problematisk at forbyde dette, ligesom det er problematisk at forbyde enhver frivillig aktivitet, der ikke skader andre. Hvis fundamentalistiske islamistiske bevägelser udgjorde et större problem i Danmark end tilfäldet er (det er trods alt en meget lille minoritet, omend de har en vis ikke-proportionel indflydelse paa f.eks. Islamisk Trossamfunds holdninger, desvärre – men det har ikke nödvendigvis saa meget med burka’er at göre (er det ikke 17 kvinder, der gaar med den i Danmark?)), saa ville jeg sandsynligvis hälde mere til at begränse disse gruppers udfoldelse, og her kunne forbud muligvis indgaa, selvom jeg er kraftig modstander af enhver form for “forbud, ja tak”-automatreaktion. Der er bestemt grund til bekymring aangaaende de ortodokses indflydelse paa muslimske indvandrermiljöer, men heldigvis ikke grundlag nok (endnu) for at gaa saa vidt som man gör, naar man forbyder en beklädningsgenstand, efter min opfattelse.

Jeg kan sagtens fölge den könspolitiske protest mod forslag om burkaforbud (kvinder maa hverken have for meget eller for lidt töj paa – ak ja), men som jeg skrev i min kommentar tror jeg, der er mange, der interesserer sig for burka-problematikken af meget anderledes aarsager… Som jeg har forstaaelse for.

Man bör nok heller ikke glemme, at sexglade feministers absolutte mareridtssamfund er Sharia-samfundet – her kunne I for alvor faa noget at klage over 😉 .

20 01 2010
Nina Søndergaard

I mit indlæg fik jeg det fremstillet som om det kun er kvinder der har trang til at regulere andre kvinders adfærd og påklædning. Det er min fejl at jeg ikke fik exempler på Naser Khaders enestående måde at ræssonere på: “Jeg synes, at det er kvindeundertrykkende at rende rundt i niqab og burka. Hvis der ikke var noget kvindeundertrykkende over det, skulle der være lige så mange mænd som kvinder, der bærer det”.
http://politiken.dk/politik/article883106.ece

Men Naser, burka er jo en kvindedragt. Butterflys er heller ikke mandsundertrykkende fordi det er en del til mandedragten.

Han mener iøvrigt at de der har valgt det frivilligt -well, ikke har valgt det frivilligt… (Et trumfkort over den frie vilje som Khader lader til at have lånt fra prostitutionsmodstanderne).

Hvis I ser Khader, er I så ikke søde at give ham hans sut tilbage, for han lader til at have tabt den et sted.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: