Kloge kvindfolk du bør kende

8 06 2010

af Nina Søndergaard

Som lovet vil jeg nu promovere hjerne og karriere som modvægt til tidens triste dyrkelse af prinsesser, der ikke har nogle synderlige evner, men som blot er smukke. Men det er jo også vigtigt, for gennem sin skønhed tiltrækker prinsessen en prins med hvem hun lever lykkeligt til sine dages ende.

 

Det er ikke skidt at bruge sin kvindelige erotiske kapital, men det passer svært dårligt med protestantisk arbejdsetik og personligt keder jeg mig bravt ved disse prinsesser. Jeg kan ikke identificere mig med dem, derfor er det herligt at se superseje, sofistikerede, skarpsindige, skønne sild i dagens Danmark lave et solidt stykke arbejde som opløfter, beriger og oplyser.

Jeg har skamløst stjålet fra Kvinfos ekspertdatabase og lavet denne aldeles ukomplette, eklektiske, tilfældige og skamrosende liste over kvinder, der har udrettet et godt stykke arbejde som jeg har respekt for. Listen vil bære urimeligt meget præg af at jeg er historiker

Sæt ENDELIG flere på!

Adriansen Inge »
Museumsinspektør, souschef, adjungeret professor, Museum Sønderjylland

  

Bertung Birgit »
Forfatter, mag.art.

 

Dübeck Inger »
Professor
Frederiksen Maja Bissenbakker »
Forsker, ph.d., Københavns Universitet
Gjerløff Anne Katrine »
Ph.d., post.doc., Danmarks Pædgogiske Universitetsskole
Holst Hanne-Vibeke »
Forfatter, freelance journalist, Agent: Lars Ringhof Agency
Knudsen Anne »
Administrerende direktør, chefredaktør, Weekendavisen
Lützen Karin »
Lektor, Roskilde Universitet
Moustgaard Ulrikke »
Redaktør, journalist, forfatter, foredragsholder
Nosch Marie-Louise Bech »
Centerleder, professor, Københavns Universitet
Reintoft Hanne »
Forfatter, brevkasseredaktør
Rösing Lilian Munk »
Lektor, kritiker, Københavns Universitet
Smith Eva »
Professor, Københavns Universitet
Stagetorn Merethe »
Advokat (H), Stagetorn & Wenzel, advokater
Uldall-Jessen Gritt »
Dramatiker, specialestuderende KUA
Warring Anette »
Professor, Roskilde Universitet

 

Reklame vil jeg også gøre for en af vor førende forskere, Lene Hau, der har været med til at sænke lysets hastighed. Det er også svært at komme udenom Suzanne Brøgger, alene pga. hendes store hatte! Men også hendes spændende forfatterskab og modige selvsatsning. Jeg vil også takke vidunderlige Anne Marie Helger der indtalte historierne om Astrid Lindgrens sejeste skabning Pippi Langstrømpe.

Og undskyld til alle I andre kompetente kvinder som jeg ikke har nævnt her. Benyt jer af kommentarfeltet og mind mig og alle andre om jeres værk!


Handlinger

Information

7 responses

9 06 2010
LilleQ

Min mormor.
Kogekone, vaskekone, landarbejder kone. Selvforsynende (sammen med min morfar). Skolegang knapt 7 år, de sidste år kun halve, da piger gik i skole om sommeren (drengene om vinteren). Klog på planter, en “klog kone” vis på håndarbejder, husholdninger, sparommelighed og overlevelse på fattigdomsgrænsen. Produktiv ud i syltning, bagning, sygning, broderi og almen husholdning. Moder til 8 børn, 36 børnebørn, 45 + oldebørn og en nærmest konstant tilgang af tipoldebørn.

LilleQ

9 06 2010
LilleQ

og jeg ved godt hun ikke har en fin titel, hun ikke står listet andre steder end anetavlen.. men klog det var hun sgu.

Og den slags mennesker og klogskab glemmes ofte.

LilleQ

9 06 2010
Nina Søndergaard

Tak LilleQ! Du har aldeles ret, den slags viden undervurderes tit, men som tilstrømningen på fx Suhr’s husholdningsskole viser, så er det nødvendig viden, også i vore dage, at få en husholdning til at køre. Og sådan helt basalt set, så ville vi ikke være her hvis ikke det havde været for generationer af slige kvinder.

Og smid endelig flere eksempler op!

9 06 2010
Nina Søndergaard

Fra en hemmelig fan på Facebook har vi fået følgende opfordringer:
Pia Struck, Betty Dodson og Ylva Franzén.

Alle tre har hjulpet utallige kvinder til at få orgasme(r), få kontakt med egen krop og lyst og spredt så ufatteligt meget lykke og glæde på denne jord at de fortjener en hånd. Under dynen forståes.

9 06 2010
LilleQ

Der er jo masser af kvinder som i det store som i det små har haft enorm betydning på flere fronter…og flere som er blevet ramt hårdt for den betydning de har/havde positivt som negativt.

Madamme Curie, Hildegaard af Bingen, Betty Page, Charlotte Roche (bogen “vådområder”), Marilyn Monroe, Margrete I, Flora Nightingale, min mor (som jeg ligner mere og mere 😉 , mine mostre… Der er flere kvinder, men jeg er en dør til det med navne…

LilleQ

10 06 2010
Rolf Rasmussen

Når talen falder på kloge koner, prinser og prinsesser bør man vel ikke forglemme journalisten Kirsten Jacobsen.

12 06 2010
mikkel

@ Nina
jeg er nu ikke helt så hemmelig, men jo jeg er en fan 😀

kram
mikkel

Skriv et svar

