Tvang er kvinder. Straf er mænd.

4 01 2011

Af Nina Søndergaard
Overskriften er en udtalelse fra lektor, ph.d. og cand.psych. fra Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet Mads Uffe Pedersen som har forsket i hvordan teenagere bruger rusmidler. Han har fundet frem til at der er nogle forskelle i hvordan drenge og piger tager stoffer og hvordan de derefter bliver mødt i behandlingssystemet. Det kan du læse mere om i den spændende artikel fra Kvinfo, men jeg vil tage fat på den tendens han udpeger og som før er behandlet her på bloggen.

Mænd stilles ansvar for deres handlinger, kvinder skal styres og kontrolles, fordi de ikke kan tage rigtigt vare på dem selv. Pedersens eksempler kredser om at kvinder blev (bliver?) tvangsbehandlet, mænd bliver straffet. Når mænd træder udenfor reglerne og rammerne for det gode liv, så bliver de dømt af retssystemet, fordi mænd burde vide bedre og forventes at stå til ansvar for egne handlinger. Når kvinder ikke opfører sig pænt, så bliver de tvangsbehandlet ind det gode liv, da en fængselsstraf åbenbart er for barsk for en kvinde og hun sikkert ikke ved bedre.

Nu skal jeg på ingen måde glorificere det ofte meget hårde liv som folk der møder ’systemet’ lever, men deres forbrydelser mod det gode liv er en interessant pejling af hvad det er vi som samfund stadig har af idéer, forventninger, regler og normer, ofte ganske ubevidst.

Det gode liv for en kvinde i 2011 er at blive født ind i en hvid, dansk kærnefamilie der fodrer hende med usprøjtet mad, stimulerer hende og sætter hendes liv i centrum. Så skal hun i en børnehave – helst en skovbørnehave, så hun kommer ud i den frie natur og ikke bliver spoleret af byens fordærv og forurening. I skole og lære at tage ansvar for egen læring. I gymnasiet, på universitetet og derefter et godt job der munder ud i en bestyrelsespost.

I mellemtiden er hun blevet gift med en mand hun elsker højt og fået 2 børn som hun dedikerer sin tid til. Hun har indtaget sund, økologisk mad, i voksenalderen god kaffe og enkelte glas rødvin. Hun holder sin krop ved lige gennem moderat løb, dans, yoga eller svømning. Hun er monogam, dyrker ikke analsex og klæder sig passende, ikke for usselt, ikke for udfordrende.

Det er selvfølgelig sat på spidsen, alligevel kan jeg se 1000 tegn på at denne forestilling lever i bedste velgående. Min beskrivelse kunne forresten godt tolkes ironisk, hvilket på ingen måde er meningen, alle skal have lov til at finde deres egen opskrift på det gode liv og ligner det ovennævnte er det dejligt. Men det er klart at der ikke er plads til alt for meget slinger i valsen og der er masser af faldgruber, især i voksentilværelsen. (Børn er jo prisgivne deres forældres idéer om det gode liv).

Her vil jeg selvfølgelig forsvare kvinders ret til at vælge at sexarbejde, noget der stadig i den grad strider imod opfattelsen af det gode kvindeliv.

En kvindes lykke afhænger ikke nødvendigvis af en ægtemand eller kun at blive penetreret af kærester (én ad gangen!). En kvinde kan fint opnå lykke ved at dele ud af sin krop. Det er der velmenende folk der ikke er enig med mig i, de vil forbyde sexkøb som man har gjort det i Sverige og Norge. Ikke for at straffe kvinderne, men for at hjælpe dem ind på det rette spor. Straffet bliver kun mændene, de grimme sexkøbere der udnytter svage kvinder og burde tage ansvaret for hendes liv og velbefindende.


Handlinger

Information

3 responses

5 01 2011
En vred dansk mand

1. Danskerne betaler mere i Skat end alle andre i Verden. ( Førstepladsen går på skift mellem de skandinaviske lande, men forskellene er minimale)

2. Skatten er steget støt gennem Danmarks historie. ( Fra ”Tiende” til Kongen til de 70-80 pct vi reelt betaler i dag.)

3. Kun danske mænd betaler faktisk Skat.
“..en gennemsnitlig nyfoedt pige over sit livsforloeb kan forvente at modtage 2,4 mio. kr. mere fra det offentlige, end hun betaler, hvis de gaeldende skattesatser, ydelsesindekseringer, udbredelse af ordninger osv. fastholdes gennem kvindens liv, jf. tabel 13.3. Til sammenligning forventes en gennemsnitlig nyfoedt dreng at komme til at betale 0,8 mio. kr. netto til det offentlige gennem sit liv.”
Analyserapport – Fremtidens velfaerd kommer ikke af sig selv s.381-382 – 2004

Konklusion: Danske kvinder er de mest privilegerede og forkælede i verdenshistorien, og de lever sammen med de mest solidariske og generøse mænd i verdenshistorien. Man skulle tro i havde pænere ord at sige til og om os.
Kære danske kvinder, en replik fra filmen ”Spanglish” siger det måske meget godt:
”Lately, your low self-esteem is just good common sense”

5 01 2011
Nina Søndergaard

Jeg er glad for at du læser med, en vred dansk mand, jeg er glad for at trække læsere fra 180grader.

For det første har du misforstået at jeg som feminist ikke kæmper for særrettigheder, men reel ligestilling mellem kønnene. Dette inkluderer blandt andet at jeg faktisk hellere så at kvinder blev straffet end tvangsbehandlet, for en straf bygger på præmissen at man godt selv kan bestemme, men en tvangsbehandling at man IKKE kan. OG her ser jeg et kønnet problem, når behandlersystemet tilsyneladende automatisk antager at kvinder ikke træffer egne valg.

For det andet er der faktisk ikke tilsvining af mænd på denne blog, snarere tværtimod. Men din vrede gør åbenbart at du ikke kan læse roligt.

Det tredje er at jeg altid udtrykker stor taknemmelighed over at leve nu og her, hvor jeg netop har disse friheder, men det har du også bekvemt valgt at overse.

For det fjerde, jeg giver dig 100 % ret. Det er et kæmpestort problem at skatterne er så høje i Danmark, men at det ligefrem skulle være min skyld fordi jeg er kvinde synes jeg er for plat til at jeg gider at fortsætte dén del af diskussionen.

5 01 2011
Rolf Rasmussen

Det er et kæmpestort problem at skatterne er så høje i Danmark, men at det ligefrem skulle være min skyld fordi jeg er kvinde synes jeg er for plat til at jeg gider at fortsætte dén del af diskussionen

Ville det være mindre plat, at sige det er mandssamfundets skyld ?

Skriv et svar

