En udstrakt lillefinger til Pornofrit Miljø og andre pornomodstandere

2 06 2011

Af Nina Søndergaard

 

Kære Pornofrit Miljø og andre pornoskeptikere

 

Nu tror jeg faktisk godt at jeg kan følge jer lidt: I føler jer små og truede af den overvældende strøm af porno, der i jeres øjne har denne undertekst ”Sådan skal I gøre! Køllen i møllen, det er sagen!” Sådan har jeg det med billeder af heteroidyl.

 

Heteronormativititen ser jeg i blade som ”Bryllup” og ”Vi Forældre”. Jeg ser smilende heteropar på reklamebannere på nettet, på bygninger. Medierne lovpriser mand og kvinde i tilfreds tosomhed – og virker det ikke, så er der nu utallige parterapeuter der falbyder deres ydelser for at mænd og kvinder atter kan leve lykkeligt til deres dages ende.

 

Efter at jeg sprang ud af det polyamourøse skab er jeg blevet paranoid og synes at samfundet bare gerne så at jeg kom ind i ægteskabets hellige folder. Jeg hører hvisken af hvor dejligt det er at blive gift, selvom jeg ikke synes jeg har lyst til det. I må høre hvisken af hvor lækkert det er med analsex, selvom I ikke synes I har lyst til det.

 

”Oplevelsen [af god sex] afhænger af, hvad man har lyst til. Hver især må vi mærke indad og finde ud af, hvad vi virkeligt tænder på, men det kræver koncentration, og at man kan udelukke alle udefrakommende tanker.” Det var Jette Hansens mening i Information i 2009, og jeg erklærer mig enig.

 

Jeg ønsker også at vi alle kan finde ro og stilhed til at tune ind på vores egne hjerter, egne kusser og egne behov og ønsker. Det er faktisk kærnen i min kamp. Om man vælger kernefamilien, en regnbuefamilie, sexarbejde, alenehed eller 117 elskere – er underordnet, jeg vil bare gerne have at folk træffer mere reelle og hele valg. Og dermed synger vi faktisk samme sang. I ønsker fred for pornografien og måske et forbud mod at kvinder og mænd deltager i det. Jeg ønsker ro og rum så folk kan dyrke deres pornografiske lyster, både for og bag kameraet, i fred.

 

Det er ok at pornofilm er ude af børne-nå-nøjde. Helt fint at der findes pornofiltre og Kanal København sender ’smuds’ sent. Fint at pornobutikker ikke må være alt for højtråbende i deres skiltning.

 

Men, hvis I synes at pornofilm med voldsom analsex er en opfordring til at I skal efterligne sligt, så synes jeg at romantiske film og reklamer er opfordring til giftermål. Så med hensyn til pornoficeringen af det offentlige rum, er jeg snarere på linje med den mest rabiate venstrefløj der ønsker alle reklamer i byrummet forbudt. Hvis ikke I gider at se på plasticpatter på busser og husmure, så gider jeg heller ikke at glo på besyngelser af forlovelsesringe, samtalekøkkener, tv-apparater og ure som jeg aldrig får råd til.

 

Sandheden er dog at jeg knap lægger mærke til reklamerne, pornobutikker kan jeg også snildt gå forbi uden at ænse dem (det samme gælder violinbyggere, tobakshandlere, iPhonereparatører og dyrehandlere). Det er ganske enkelt ikke interessant for mig, de produkter har jeg ikke behov for. Det er jeg sikker på.

 

Det er staks sværere når det kommer til mit kærlighedsliv. Især nu, hvor folk føler sig berettigede til at have stærkt negative meninger om min livsstil, uopfordret give mig gode råd om at jeg skal få mig nogle børn i en fart og i det hele taget blot afventer at min forlængede teenageforvirring skal lægge sig til fordel for et parcelhus i provinsen med én ægtemand… Det er så skingert et kor at jeg kan have svært ved at høre mig selv, jeg bliver usikker, jeg lader mig forvirre af samfundets lovprisning af ægteskabet som kommer i form af adoptionslove, skattefradrag og stikpiller á la ’savner du ikke nogen at vågne op med?’.

 

Hvis det er den forvirring I synes at porno bringer ind i jeres liv, så kan jeg godt forstå jer.

 

Vi definerer bare frihed forskelligt. I synes det er vigtigt at blive fri for porno. Jeg synes det er vigtigt at give folk frihed til at vælge selv, herunder også muligheden for at blive pornoskuespiller og få filmen vist på storskærm. Jeg så gerne et rummeligt samfund med plads til alle, hvor alle kan få lov til at udtrykke deres glæde, kærlighed og seksualitet. I bør nemlig huske på, at det som I synes er normalt og naturligt, det ligger andre meget fjernt.

 

Disclaimer: Jeg ønsker ikke at hænge nogen (seksuelle praksisser) ud. Det vil være fejlagtigt at tro at jeg er imod heteroseksualitet eller hader kærnefamilier, det er ikke tilfældet.


Handlinger

Information

24 responses

2 06 2011
Ditte Giese

Kære Nina, vi er enige i så meget og uenige i så meget andet. Jeg forstår for det første ikke, hvorfor du tror, ægteskab udelukker analsex?

Dernæst synes jeg, du lyder meget paranoid omkring dit kærligheds- og sexliv. Det er da på alle måder okay at leve udenfor heteronormen, hvem siger noget andet? Men du kommer til at blive konfronteret med, at du lever anderledes end flertallet resten af dit liv, så affind dig med det, i stedet for at opdyrke fjender, som ikke er der. Jeg kan heller ikke holde blade som Vi Forældre, Bryllup og Berlingske ud, der dyrker myten om det lykkelige parforhold til kvalmepunktet, men så kan man jo bare lade være med at læse dem.

Jeg har aldrig forstået pornofrit miljøs kamp som en kamp for at afskaffe porno, bare for at der er mindre af den i det offentlige rum. Det er vel okay, at porno er et aktivt tilvalg?

PS: Kanal København har været lukket i flere år, og dermed er deres sene porno også et afsluttet kapitel. Men så er det jo godt, at vi har youporn og keez osv

2 06 2011
Nina Søndergaard

Kære Ditte Giese

Jeg tog nogle modsætninger op som jeg har hørt pornoskeptikere ytre, ikke at de står sort på hvidt på Pornofrit Miljøs hjemmeside. Naturligvis kan man godt gifte sig og lystigt dyrke analsex, men lige præcis analsex er der blevet harpet en del på som noget unaturligt og noget som kvinder ikke ønsker eller nyder. http://www.information.dk/222933

Kanal KBH er ikke lukket, men ofte ryger den ud p.g.a scrambling fra boxe.

Hvad angår det at falde udenfor normen, så er det selvfølgelig korrekt og glædeligt at jeg gerne MÅ. I modsætning til andre lande, så forventer jeg ikke at blive hængt eller stenet for min livsstil, hvilket jeg er yderst taknemmelig for. Når det er sagt, så har heterofolk, som regel gifte, også sagt til mig at der er højt til loftet i DK. Joe, men de (og du?) rammer bare heller ikke ind i de mentale barrierer der er.

Fx viser alt postyret om Irmas reklamer om Emil der gerne ville gå til ballet -> han er en feminin bøsse -> det er skidt og ikke ønskværdigt for forældrene der tror de har gjort noget galt, meget tydeligt at vi sandelig ikke er så frisindede som vi tror.

Og den sidste. Indlægget er selvfølgelig spidset til. Jeg læser heller ikke de omtalte blade, jeg tog dem bare frem som eksempler på forherligelsen af en bestemt livsstil der er mig lige så fjern, som hardcore porno er for PM. Med andre, jydske, ord kunne man sagtens anklage mig og PM for at være sarte…

6 06 2011
Ditte Giese

Okay, jeg har også et meget gammelt B&O-fjernsyn, måske er det derfor, at Anal København er forsvundet fra min skærm for år siden🙂

Mht det andet med at falde udenfor, synes jeg bare, at man skal passe på med den der med at det er samfundets skyld, og alle de andre er forkerte/kedelige/hader mig, for det eneste der kommer ud af sådan en retorik er fjendebilleder og grøftegravning. Debatten om Irmas reklame viser jo netop, at vi i DK ikke gider homofobisk og fordømmende sprog omkring seksuelle minoriteter. Det sælger ikke økomælk og havregryn at gøre grin med homofordømme – forbrugerne gider det ikke.

Og så vil jeg bare gentage, at Pornofrit Miljø ikke arbejder for afskaffelse af porno (eller afskaffelse af hardcore porno), de arbejder for (hvis de da overhovedet stadig er aktive?), at porno skal være et aktivt tilvalg, at børn ikke skal eksponeres for det overalt i deres digitale og virkelige liv. Det kan man godt kalde sart, men vi aner jo sådan set ikke, hvad det gør ved børn at få smækket det op i snuden hele tiden.

6 06 2011
Nina Søndergaard

Hvis ikke vi aner hvad det gør ved børn at få smækket porno i skallen, så ved vi heller hvad kraftig eksponering til heterolykke gør ved ungerne.

Hvorfor skal billeder af sex være et aktivt tilvalg, når billeder af heterokærlighed uhæmmet strømmer folk i møde? Hvorfor kan jeg ikke få et mand-kysser/krammer-kvinde filter på min pc?

Ok, nu har jeg vist strukket den langt nok, men jeg mener jo netop at jeg i dette blogindlæg viser en vis forståelse for hvad jeg tror er nogle af PM’s bevæggrunde. Det er for mig at se det modsatte af grøftegraveri, når jeg netop går med på præmissen om at porno kan føles som et indgreb i éns dagligdag, og at vi alle kan være lidt usikre på hvad der egentlig rører sig i vort indre.

Hvor PM gerne vil skrue ned for ‘støjen’, vil jeg ikke ændre niveauet, men så hellere at andre medier portrætterede andre kærlighedsformer og at vi fik et andet og bedre sprog om sex og kærlighed. At ungerne godt måtte se porno, men at vi kan blive bedre til at tale med børnene om hvad det er de ser. Ligesom jeg gerne vil rustes til at møde hvad der vitterligt har været nogle hårde angreb på min livsstil, så vil jeg gerne være med til at forberede andre på seksualitetens mangfoldighed – fx ved at se hvad andre gør (porno) og diskutere det.

2 06 2011
Maria

Hej!
Jeg genkender sagtens Ninas fornemmelse af, at det ikke er HELT ok at have flere end ét navn på kæreste/elsker-listen, og ikke at ønske sig børn.
Ja, det er mit eget valg. Ja, jeg vil forsvare det med kløer og højt humør til enhver tid.
Reaktioner fra omverdenen viser dog at det stadig ikke er comme il faut. Det er ikke skulderklap og accept, der møder én (som det ville være hvis man var blevet gift og havde produceret sin portion nye statsborgere)

I øvrigt har det hjulpet utrolig meget på min egen forvirring over hvor mit standpunkt er at blive steriliseret – det har givet mig en enorm ro og tilfredshed. Så hvis du er klar til det, kan det anbefales!
Med venlig hilsen Maria

2 06 2011
Nina Søndergaard

Kære Maria

Sejt! Det var gode ord!

Jeg skal indrømme at jeg ikke tør. Endnu.

Min veninde blev steriliseret, da hun ikke ønskede flere børn. Hendes kæreste har ikke børn, og der var faktisk nogle af hendes veninder (måske i skal det ord i gåseøjne), der mente at det var forkert af hende ikke at skænke ham børn. Hold da op. Jeg antager at de har talt om det, og han er gået med på det, og så skal vi andre jo bare blande os udenom, men det viser da at kvindelig reproduktion åbenbart er noget der angår os alle? Det er helt sikkert ikke hendes egen sag, slet ikke når hun fravælger børn – hvilket ikke giver mening, for der skal jo andre mennesker indover børnepasning….

Nå, men stærkt Maria, det er altid skønt at høre om tilfredse kvinder der har truffet nogle valg og står ved dem!

2 06 2011
Thomas Jensen

Kanal København sender skam i bedste velgående og der er mulighed for at Katja Kean ud på natten http://www.kanalkobenhavn.dk/programoversigt.html men derudover er jeg da meget enig med Dorte.

Du har når det kommer til at organisere dit privat truffet et anderledes valg, anderledes i forhold til normen og det vækker naturlig undren. En gang imellem ønsker man bare at blende ind og kunne glide i et med mængden og så er det man må have vreden ud og denne gang rammer den så pornofrit miljø, synes nu ikke de fortjener den opmærksomhed og troede også de var afgået ved døden sammen med Kvinder for frihed.

Nina du insistere på at reflektere og ud fra dine refleksioner tr æffe de valg du synes der er de rigtige for dig fremfor at gør som folk flest og bare følge flokke og lade det ende med en Lilly.

Hvis du fortsat insistere på at vælge dine egne veje vil du også fortsat vække opmærksomhed men det gør individualisten jo pr definition.

Jeg tror ikke helt jeg forstår problemet medmindre det er fordi du insistere på at gøre som Margrethe Vestager i hendes forhold til S-SF og efterløn og blæse mens du har mel i munden🙂

2 06 2011
Nina Søndergaard

Kære Thomas Jensen

Det er sandt, jeg har da også truffet valget om at stå offentligt frem for at mildne vejen for de efterfølgende.

Og ja, jeg kunne selvfølgelig bare have holdt kæft og lav profil, men jeg tror jeg klargør hvad det er jeg klager over, hvis jeg bad dig forestille dig at folk sendte dig hadebreve efter du var flyttet sammen med kæresten eller blevet gift. Ikke fordi de kendte hverken dig eller din kvinde, men bare fordi de synes at det er principielt forkert og forkasteligt sådan at elske et andet menneske. Og lige så længe det bias består, lige så længe vil jeg kalde mig selv prosexfeminist. Om det berettiger mig til en sammenligning med Vestager må være op til dig🙂

2 06 2011
Thomas Jensen

Nina Søndergaard

Misforstå mig endelig ikke jeg synes alle der åbent tør og magter at tage kampen imod at vi alle skal være ens og endda lader deres valg være styret af refleksion fremfor ren trods, burde have en medalje.

Jeg håber inderligt at du og alle de andre bliver ved med at fastholde jeres ret til at være og handle som individer fordi ellers bliver ingen sku nogensinde klogere.

Håber det giver mening🙂

2 06 2011
Eini Carina Grønvold

Umiddelbart læser jeg det her blogindlæg som, at det handler mere om at sætte pornomodstanderes motivation i perspektiv (og ikke så meget om præcis hvordan det forholder sig at være polyamorøs – helt ærligt), og det synes jeg, at det gør rigtig godt. jeg vil tænke lidt mere over det med seksuel påvirknings status som skadelig i forhold til alle mulige andre kommercielle påvirkninger…

2 06 2011
LilleQ

Jeg har fået en kæreste og det er jo rigtig dejligt.

Men jeg oplevede noget af det du nævner Nina, da jeg fortalte en veninde at jeg har fået en kæreste. Hun pustede lettet ud og så på mig med lettelsen og bekymringen dampende væk, mens hun sagde noget om hvor usund og forkert det havde været af mig i en lang årerække ikke ville have en bo-sammen-med-og-giftes-med-og-have-børn-nu-kæreste og tumlede rundt i mere eller mindre løse seksuelle forbindelser og fandt mig selv og i samme åndedrag spørger mig om hvad ferieplanerne er med kæresten, om vi skal til udlandet.

Og det dels overraskede mig lidt, fordi det må have betydet hun mener det liv jeg levede var forkert og skadeligt…og hvor kom det fra?

Og veninden kender ikke til min blogg og jeg har ikke offentligt stået frem erklæret noget som helst. Men jeg må vel bare forstå at loftet ikke er helt så højt.

Jeg ville gå helt bananas modtog jeg den slags breve og kommentarer. det er stærkt gået af dig Nina.

3 06 2011
Nina Søndergaard

Tillykke LilleQ!

Herligt! Mere sex og kærlighed til dig og denne verden! Og tak for støtten!

Og kedeligt at høre at du også ramlede ind i de snævre normer. Suk. Altså jeg må sige at de negative kommentarer har været en meget lille minoritet, langt de fleste har støttet mig så hjertevarmt at jeg er kommet til at tude af rørthed. Men at nogen overhovedet kunne finde på at skodde mig og mit liv siger en del om kærlighedsklimaet i Danmark…

Men nyd kæresten – glæder mig allerede til at smuglæse din blog, der kommer sikkert saftige indlæg!😉

6 06 2011
LilleQ

uha ja de er i gang allerede😉

og jo det er forbandet trist at der er flere der lever i så snævre rammer at de ikke formår at løfte bommen, men i stedet fastholder eller forsøger at dunke andre oven i hovedet med den ud fra en eller anden hetero-den-eneste-ene-for evigt-hygiejniske og sunde-perfekte-seksuelle-ægteskabsindviede-forhold.

De mest interessante og givende mennesker er i min bog, de der vælger at leve deres liv ud fra deres egne forudsætninger og i ærlighed med dem selv… den slags mennesker stråler ligefrem ud af givtigt levende liv og ikke kun i trods, men ofte på trods af omgivelsernes hårde fordomme.

2 06 2011
Anna Bro

Hej Nina,

Hørte i en podcats der hedder “Stuff you should know”, at der findes en teori som lyder således: “Al kulturel aktivitet er til for at få os til at glemme at vi skal dø.” Så når man ser folk, der lever i en anden slags kultur, på en anden måde bliver man mindet om sin egen dødelighed og utroligt bange! Jeg er ikke helt sikker på jeg selv forstår det. Men jeg jeg syntes det var et inspirerende udsagn. Kom til at tænke på det, når du fortæller om folks vrede over at du har valgt en livstil, der er anderledes end flertallets. Jeg kan selv blive lidt bange, når jeg ser folk, der for eksempel går meget op i sport: “Hvorfor bruge hele sit liv på Tour de France? Hvorfor træne så sindssygt?” men så går det op for mig at jeg jo selv har en masse skøre interesser, jeg bruger al min tid på. Min pointe er bare at andres livsstil kan virke dødsensfarlig!

3 06 2011
Nina Søndergaard

Kære Anna Bro

Det var et fedt udsagn, men der er jo noget om det: Kunst og kultur løfter os ud af trummerum – og en ny undersøgelse har vist at kulturelle aktiviteter rent faktisk forlænger livet. Så et hospitalsophold kan meget vel komme til at indeholde poesioplæsning, opera og teater!

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvad der egentlig foregår oppe i hovederne på de få folk, der virkelig har hidset sig op over min livsstil, men det forekommer mig at selve min frie tid er en anstødssten. Det er åbenbart træls at JEG ikke er bundet af at skulle være hjemme til en bestemt tid, eller at jeg skal op kl bæ eller skynde mig at hente ungerne. Well well, ethvert valg indebærer fravalg…

(Ok, lige præcis cykelryttere forstår jeg måske heller ikke, men det må give dem en masse, hvilket er skønt :-)).

3 06 2011
Thomas Jensen

Når man kigger på sexarbejder debatten oplever jeg at når den virkeligt går i intolerant diskant ja så er det kvinder der udfolder sig, der er en 4-5 fast mænd i intolerance lejren men det er også det hele.

Hvad angår Pornofrit miljø ja så er jeg der kun stødt på kvindenavne.

I det hele taget har jeg (en yderst uvidenskabelig) oplevelse af at når det kommer til accept af andre kvinder der tør stå frem og være anderledes på den ene eller anden måde ja så er kvinde kvinde værst, med mere end tyve års arbejdsliv i et udpræget kvindefag er det min klare oplevelse at kvinder er fantastiske til at stå sammen om at holde hinanden på plads og holde hinanden nede desværre. Utroligt trygt for dem der bare ønsker at være en af flokken men utroligt hårdt for hende der ønsker at stikke næsen frem, hvor jeg i de 10 år jeg nåede at have på udpræget mande arbejdspladser oplevede det stik modsatte.

Det er nogle yderst psudovidenskabelige betragtninger men jeg synes de kan forklare meget.

3 06 2011
Nina Søndergaard

Den er jo god nok, men lige i mit tilfælde er det faktisk udelukkende mænd der er blevet provokerede af mit liv. Måske fordi de føler sig snydt? Som ordsproget siger, en luder er én der går i seng med alle – undtagen dig!

Hvad angår sartheden, om jeg så må sige, overfor porno handler det måske om at vi italesætter kvindelig seksualitet som noget meget sart og skrøbeligt. Og at mange kvinder ikke bruger pornofilm alene (jeg ser dem heller ikke, jeg synes der er alt for meget dårligt og kedeligt), så der er måske et problem med at forstå selve mediet? Det retfærdiggør dog ikke helt korstoget mod porno i mine øjne, jeg er heller ikke ret glad for operetter, og det er hårdt at være sanger, men jeg vil da ikke begrænse opsætningen af operetter…

3 06 2011
Gert Erichsen, læge, sexolog

Kære Nina
Jeg kan kun støtte din kamp for et rummeligt samfund, hvor der er plads til al slags seksuelle udfoldelser mellem indforståede voksne.

Jeg er enig med dig i, at dyrkelsen af det heteroseksuelle, norminative parforhold er kvælende for enhver seksuel udvikling. Den overdrevne dyrkelse af denne norm i litteratur, film, fjernsyn ugeblade og andre medier er direkte skadelig for borgernes muligheder for at udvikle sig selv seksuelt og dermed psykisk.

Jeg kan kun støtte din kamp mod denne kulturelle spændetrøje, som efter få års parforhold efterlader de fleste par i en seksuel ørken, således som to store danske undersøgelser over danskernes sexliv har vist, at det er tilfældet.
Gert Erichsen, speciallæge, specialist i klinisk sexologi(NACS)

3 06 2011
Nina Søndergaard

Kære Gert

Tusinde tak! Dine ord lunede meget!

Taget i betragtning af at der jo fx er 10-15 % homoseksuelle, så fylder de overraskende lidt. Der er helt sikkert ikke 12 % af alle mainstreamreklamer der afbilder smilende homopar, tværtimod er det jo stadig noget et smart reklamebureau kan hive op ad hatten for at vise hvor pisseprogressive de er…

Må vi håbe at det lysner, så flere mennesker kan få mere helt og givende liv.

4 06 2011
Malene

Hej Nina.

Jeg vil også give dig ret i, at idealbilledet af kernefamilien præger medielandskabet for meget, og man kunne savne noget mere mangfoldighed. Men mon ikke denne tendens vender med tiden, når virksomhederne får øjnene op for, at der ligger et stort markedspotentiale gemt her. Når det så er sagt, så er heteronormativiteten en så indgroet del af vores kultur og dominerende op igennem hele opdragelsen, at det kan være svært at frigøre sig fra den, og det er stadig ikke socialt accepteret, selv om man ellers skulle tro det i vores frihedsorienterede og individualistiske samfund. Men de traditionelle familieformer og værdier bliver udfordret i denne tid, og man ser flere, der vælger alternative familiekonstellationer, så på længere sigt vil det udligne sig – det er jeg i hvert fald overbevist om.

Mht. Pornofrit Miljø og deres agenda, så lader det til, at de ønsker at fjerne porno og reklamer med et seksuelt indhold fra det offentlige rum. Problemet med dette er blot, at det tenderer mod censur, for hvor sætter man grænsen for, hvad der er moralsk anstændigt, og hvad der er stødende? For hvis reklamer, der gør brug af sex som et virkemiddel, skal forbydes, er der vel også mange andre udtryksformer som f.eks. kunst, der skal indføres restriktioner overfor. Sex som et udtryksmiddel har jo eksisteret længe, før pornoen blev opfundet, så det er der ikke noget banebrydende i, selv om vi i dag nok bliver mere eksponerede for det pga. internettets udbredelse. Tilsyneladende forsøger PM at udbrede deres egne normer for seksualiteten til resten af samfundet, men ikke alle deler deres opfattelse om, at sex hører til privatsfæren, og det er her gnidningerne opstår. Personligt bliver jeg ikke stødt af reklamer med et seksuelt udtryk, men jeg har forståelse for, at der er andre, som det berører. Dog tror jeg ikke, at forbud er vejen frem. Hvad mener du om disse problemstillinger?

Vh. Malene.

4 06 2011
Nina Søndergaard

Kære Malene

Jeg håber og tror også ligesom dig, at vi kommer til at se mange flere familie- og forholdsformer afbildet i medierne, meeeen, uh hvor går det trægt. Singlelivet bliver stadig mest portrætteret som noget midlertidigt, et tilstand hvor unge mennesker prøver at have sjovt ‘alligevel’, mens de drømmer om den eneste ene. Det til trods for at 33 % af den danske befolkning er enlige. Der er en vis skævvridning, nostalgi måske, der præger mediebilledet og jeg så gerne at reklamebureauerne eksperimenterede lidt med at smække smilende homoer på produkterne.

Hvad angår PM og begrænsningen af porno i det offentlige rum, så har du da ganske ret i at det ligner censur. Og jeg håber at det kom frem i indlægget at folk kan blive stødt over forskellige ting. Ligesom PM-folk ikke synes at de bliver spejlet af porno, så bliver jeg altså heller ikke spejlet af eller kan identificere mig med billederne af heterolykken.

Jeg er lidt ked af at det er porno der bliver set ned på, og at det i den grad problematiseres at KVINDER er nøgne. Jeg ønsker ikke kvindelig seksualitet hensat til soveværelset, og jeg er meget ked af den blindgyde radikal feminismen stiller op for afbildning af kvindelig lyst, når de siger at det ALTID er vold mod kvinder, undertrykkende og nedværdigende. Det er trist og kedeligt.

Desuden. Hvem har spurgt babyer og de vil være med i reklamer for bleer? Hvorfor må man stadig male med røde og grønne farver, når nu knap 5 % af befolkningen er rød-grøn farveblinde? Forstår du, det er SÅ tilfældigt hvad det er der bliver slået ned på og hakket på. Hvorfor kræver kvinderne et særligt hensyn til dem? Får mænd ikke ondt i øjnene af at kigge på alt det lyserøde der hærger pigeværelser nu om stunder?

Ej, undskyld, jeg vil bare ikke have censur og jeg synes at det er passende som det er nu, hvor porno er gemt en smule af vejen, men hvis der bliver råbt om mere hensyn til en bestemt type følelser, så vil jeg altså også have et forbud mod mere kvalm tosomhed.

4 06 2011
Gert Erichsen

Kære Malene og Nina.
En husstand med kun én voksen er den mest almindelig husstand i Danmark. Og seksuelt er det et problem. En tysk undersøgelse viser faktisk, at et 60 årigt par har mere sex end en 30 årig single. Og par i den alder har ikke megen sex, så singler i trediverne har ikke meget at prale af.

Porno betegnes altid som ganske urealistisk og udtryk for mandens våde drøm. En amerikansk undersøgelse har vist, at mænd der ser porno er utilfredse med det sexliv de har. Så ja, det er mandens våde drøm. Men er drømmen nu urealistisk? Jeg kan forsikre jer om, at der i seksuelle subkulturer i Danmark leves et sexliv, som får de fleste ponofilm til at ligne film for søndagsskolen. Og i de miljøer er det kvinderne som fører an og elsker mændene under gulvtæppet. Men det er måske netop det, der får Pornofrit Miljø op på barrikaderne, risikoen for at den slags skal brede sig.

Men der er yderligere et problem ved at gemme pornoen væk. Undersøgelser viser, at frisindede forældres børn senere i livet har færre aborter, færre kønssygdomme, flere orgasmer og færre skilsmisser end snerpede forældres børn. Værst er det i bibelbæltet i USA, hvor aborter, skilsmisser, kønssygdomme og teenagemødre er dagens orden. Måske skal vi ikke stikke pornoen i næsen på vore børn, men den skal heller ikke gemmes på øverste hylde.

Siden 1996 er stemningen i medierne vendt. En stigende bekymring omkring det seksuelle har bredt sig. Hvis vi ikke tar os sammen, risikerer vi tilstande som i USA´s bibelbælte. I min egen klinik er har jeg bemærket et stigende antal meget unge mødre uden uddannelse og ringe fremtidsudsigter.

Gert Erichsen, speciallæge, specialist i klinisk sexologi(NACS)

Gert Erichsen
Speciallæge, specialist i klinisk sexologi

4 06 2011
Nina Søndergaard

Det er sandt, der er megen sammenhæng mellem dårligdomme og en repressiv tilgang til seksualiteten. Men om det lige præcis er let adgang til porno der gør det, eller en mere afslappet holdning til og italesættelse af sex ved jeg ikke.

Nu er porno jo dog ikke kun mandens våde drøm, der kan også være megen oplysning at hente i netop porno, hvor kvinden tit bliver slikket inden hun bliver penetreret = oralsex er godt forspil. Ved at se porno kan alle kvinder også forvisse sig om fissers forskellighed = holde op med at bekymre sig om sin egen.

Noget af det der ærgrer mig allermest ved pornomodstanden er at porno bliver set som én ting, en enhed. Det fatter jeg simpelthen ikke, porno er akkurat lige så mangfoldig som mennesker er. Der er naturligvis porno, hvor kvinder bliver ydmyget, men måske er der endnu mere hvor det er manden der ydmyges – som du selv er inde på, så hyldes kvinden og kvindelig magt i høj grad. I en branche hvor uligelønnen hersker: Til kvinders ubetingede fordel…

Hvad angår singlelivet, så tror jeg at meget ulykke kunne undgåes hvis vi kom væk fra idealet om tosomhed. Med de sindssyge krav og forventninger der er idag, så tror pokker at mange hellere lever alene og kæresteløs.

De unge mødre er måske også et tegn på en identitetssøgen? Når man er mor, så ER man jo også noget og pr. definition verdens centrum for en anden person – men det er måske nogle andre ting du ser?

1 11 2011
Ægteskabet som legaliseret prostitution « Prosex-feminisme

[…] at gifte sig, 2) hvordan de vælger deres livspartner. Hvis jeg spurgte ind til hvilke overgreb og ensrettende forestillinger kommende ægtefolk havde været underlagt i deres barndom, så ville jeg ikke blive taget […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: