Biologi og ligestilling

3 02 2016

af Nina Søndergaard

 

I debatten om juridisk abort er der fremkommet et interessant synspunkt, fx fra Lisa Holmfjord, forkvinde for Dansk Kvindesamfund. Nemlig at graviditet og fødsel er i sagens natur så kønsligt ulige, at det ikke nytter at tale om endsige kræve (retslig) ligestilling på området.

Jeg har stadig ikke en knivskarp mening om emnet, men min indre retoriker og historiker studser meget over argumentet. Især fordi det kan komme fra folk på venstrefløjen, der som regel mener at mennesket er formbart og at samfundet kan indrettes så vi bliver bedre mennesker, ja endda overvinder vores biologiske natur aldeles. Men åbenbart ikke når visse kvinder finder deres særrettigheder trådt for nær.

Hvornår har biologiske forskelle sidst været et gangbart argument for non-intervention og status quo? Jeg er nærsynet og bruger derfor briller – der synsmæssigt ligestiller mig med normaltseende. Jeg er en lidt spinkel kvinde og dermed ikke så høj, tung og stærk som min mandlige partner, men det var altså i 1921 at hans ret til at slå mig – fordi jeg som kvinde stod under ham i værdihierarkiet – forsvandt.

Tager vi argumentet om at naturen har altid ret, og derfor ikke skal pilles ved, for gode varer, kan man dermed gå hen til nærmeste kørestolsbruger, klaske vedkommende på ryggen, sige “det er jo unaturligt du har hjul under dig!”, hive kørestolen væk og lade personen kravle hjem. Som biologien jo foreskriver at lamme skal. Nej vel? Her vil vi godt rette op på de skodkort naturen kan give os. De fleste af os får medicin, tager godt med tøj på for at beskytte os mod kulde og undlader at myrde løs selvom vi bliver hidsige. Alt sammen “naturstridigt”.

Førhen mente man at kvinden, som det svage køn, skulle beskyttes mod lønarbejde (der ville spolere hendes svage hjerne og helbred) og løb (hendes livmoder ville falde ud). Det var dengang selvklare biologiske fakta – som tiden har gjort til skamme. Blandt andet på grund af tapper feministisk kamp, som også har sikret kvinder prævention og reproduktive rettigheder – der åbenbart ikke skal deles med manden fordi han har en anden biologi?
Igen, jeg er meget i tvivl, men argumentet om at biologi er lig med skæbne holder ikke. Hverken dengang eller nu.


Handlinger

Information

3 responses

3 02 2016
Camilla Kiil

Men argumentet om, at det er kvindens egen krop, gælder jo – her som i debatten om prostitution/sexarbejde.🙂 Vi kan ikke ændre på, at graviditeten foregår i kvinden, og hun derfor har en beslutningsret over den, som hun ikke kan dele 50/50 med manden. Hvis hun ikke vælger abort, kommer der i langt de fleste tilfælde et levende menneske ud af graviditeten, som har et langt liv foran sig. Jeg mener ikke, man uden videre som mand skal kunne fraskrive sig et ansvar for at have været med til at producere dette menneske (selvom det var en svipser). Hvis han har været udsat for bedrag angående prævention, så finder jeg det i princippet fair, at han kan slippe for at betale til barnet; sagen er bare den, at det ikke kan afgøres, hvem, der har løjet, hvordan og hvor meget. Derfor mener jeg ikke, juridisk abort kan indføres i praksis.

4 02 2016
Nina Søndergaard

Der er ingen der anfægter at abort er kvindens ret, og jeg er, trods alt, med på at der ER forskellig biologi. Min indvending er bare, at det rene biologiske argument ikke holder, vi finder os ikke i død i barselsseng og har kejsersnit, spædbørnedød forsøger vi at forhindre ved kuvøser, graviditeter holdes nede vha. prævention.

Jeg er heller ikke særlig begejstret for abortlovgivning, hvor ægtefællens godkendelse kræves før der kan udføres abort. Men. Her lader det til at kvinder sidder på faktisk alle rettigheder i forhold til børn, og det synes mig lidt skævt.

Jeg er som sagt i tvivl, men synes at det er pudsigt at det er helt ok at få børn med hvem som helst, også folk der ikke vil, men at forlange at de betaler til gildet. Det er nogle lidt væmmelige voksenforviklinger, men somme synes tilsyneladende at det er ansvar nok at betale en god tusse om måneden oveni de af staten udbetalte børnepenge? Det er mig sært på så mange planer at jeg nøjes med at undre mig højlydt.

6 02 2016
Emil

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Kapitel 1
Registrering af faderskab i forbindelse med fødslen

§ 1. Fødes et barn af en gift kvinde, anses ægtemanden som far til barnet,

Underforstået: og knald bare uden om, for vi tjekker det ikke.

I de fleste ægteskaber ønsker man at få børn. Men pas på!
Du (mand) bliver nemlig automatisk kendt skyldig i noget en anden kan have gjort.
Børnelovens paragraf 1 siger, at ægtemanden er far til hustruens barn, selv om dette ikke måtte være tilfældet. Punktum, og ingen undersøgelse af rigtigheden foretages.

Ca. 1.500 gange om året sker dette.

Det gælder for tid og evighed.
Og barnet skal arve dig. Punktum.

Kun hvis du selv undersøger det, kan faderskabet anfægtes.
Men husk: Det skal ske inden barnet er 6 mdr. gammelt.

Ca. 45% af alle ægteskaber ender i skilsmisse. Hvis du så bliver skilt efter bare få års ægteskab, hænger du alligevel på hendes barn, ikke bare i 18 år, men resten af dit liv, for hendes barn skal som nævnt arve dig, og dermed reduceres arven til dine egne biologiske børn og en evt. ny ægtefælle.

Utroskab:
“Hvis den ene af jer har været utro eller har deltaget i et lignende seksuelt forhold, har den anden ret til at blive skilt.
Det er en betingelse, at den anden ikke har tilgivet eller accepteret utroskaben, og det er også en betingelse, at utroskaben har fundet sted inden for de seneste 2 år.
Den, der er blevet krænket, skal senest 6 måneder efter, at han eller hun er blevet bekendt med utroskaben, sende anmodning om skilsmisse på grund af utroskab til Statsforvaltningen.”

Faderskab:
Hvordan hænger det så sammen, at man pr. omgående kan blive skilt fra en ægtefælle på grund af utroskab, men man ikke kan blive fritaget for faderskabet til det barn, hun ved utroskaben har avlet med en anden mand, hvis hendes utroskab først afsløres, når barnet er 6 mdr. gammelt.

Skriv et svar

